Thursday, June 26, 2014

Waktu Tidur Bayi - Tutorial Online Kaedah DarwishDarwisya


Soal Jawab 1


Assalamualaikum kepada semua Ahli Tutorial Online Kaedah DarwishDarwisya,

Soalan :Assalamualaikum Puan, Alhamdulilah, saya dapat ikut step didalam tutorial ini. Cuma saya belum berjaya lagi ubah jadual tidur anak (tak tidur lepas subuh & asar-maghrib) Selalunya dia suka tidur lepas saya mandikan (pukul 6.30ptg) Kadang2, lepas Isyak dia bangun… sampailah tgh malam masih tak mahu tidur. Waktu Subuh, dia masih tidur lagi. Puan boleh bg cadangan?
 Jawapan :Waalaikumussalam Puan, Saya ada katakan dalam Video saya yang anak mesti mengelak tidur atau ditidurkan waktu yang dilarang dalam Islam. Memang sudah menjadi biasa dalam masyarakat kita untuk tidak mengambil berat tentang waktu tidur asalkan bayi mereka sihat. Walhal, waktu yang dilarang ini mempunyai penyakit yang tidak mampu kita lihat dengan mata kasar iaitu penyakit mudah lupa. Saya cadangkan puan bangunkan anak puan waktu dia tidur yang dibolehkan. Contohnya puan kata dia tidur waktu subuh, maka bangunkan dia waktu subuh. Bila selalu rutinkan begitu, mudah-mudahan dia menjadi seorang yang mudah untuk bangun solat subuh bila agak besar sedikit nanti. InsyaAllah bila bangun awal maka dia akan mengantuk awal. Dia akan tidur dalam pukul 12 keatas. Ini akan menyebabkan waktu asar dia sudah terjaga dan tidak mengantuk lagi. Mudah-mudahan puan berjaya untuk mengubah rutin.

No comments:

Post a Comment