Dari ABS: Berniaga dengan Hypermarket
Apabila kita menjadi supplier kepada hypermarket, kita akan menanggung kos-kos tersembunyi yang 'mahal'. Selain kita wajib membayar yuran pembukaan akaun sebagai pembekal, yang beribu ringgit jumlahnya....
1. Kita 'ditekan' supaya membeli ruang iklan dalam item-item promosi mereka. Harganya beribu ringgit. Contoh item promosi:
+ Leaflet yang diberikan percuma kepada pengunjung
+ Kalendar tahunan
+ Katalog
+ Majalah yang mereka terbitkan
2. Kita 'ditekan' supaya membeli meja annual dinner mereka. Semakin
besar dan banyak rangkaian mereka, semakin mahal harga meja mereka.
Malah, ada hipermarket yang menjual bukan meja, sebaliknya kerusi: 1
kerusi RM10k!
3. Kita 'ditekan' supaya menyumbang kepada tabung
CSR mereka. Apabila ada tragedi, hipermarket menyumbang kepada tabung
tragedi itu. Gambar VIPnya masuk berita dan surat khabar. Duitnya datang
dari pembekal!
4. Kita 'ditekan' supaya memberikan potongan harga yang sangat menekan margin kita, sampai kita tercungap-cungap!
5. Apabila kita mempunyai produk yang 'laju', kita ditekan supaya
memberi mereka hak house-brand mereka sendiri. Sebagai contoh, kita
membekalkan garam. Garam kita sangat laku. Kita dipaksa membekalkan
garam yang menggunakan nama hipermarket itu! Berlawan pula dengan garam
yang menggunakan nama kita sendiri.
No comments:
Post a Comment